fbpx

Een opleiding als ideale opstap om te ondernemen

Dankzij de CMB-opleiding van The House of Change namen Nancy en Ronald het heft in eigen handen.

Nancy en Ronald droomden allebei van een leuke job met veel klantencontact. Bij toeval kwamen ze samen terecht in de opleiding CMB of Commercieel Medewerker Binnendienst. Ze leerden elkaar kennen en ontdekten al snel dat ze er allebei van droomden om professioneel op eigen benen te staan. Tweeënhalf jaar later zijn ze samen de trotse eigenaars van krantenwinkel en broodjeszaak Apetijtje én bakkerij De Garde nabij Ieper. Het West-Vlaamse duo beseft dat ze veel van hun succes te danken hebben aan de opleiding van The House of Change die hen samenbracht.

“Een job vinden die je ligt en waar je met volle goesting je schouders onder wil zetten. Het is voor velen een levensuitdaging en dat was voor ons niet anders. In 2015 waren Nancy en ik allebei werkzoekend, maar we kenden elkaar nog niet. We wisten ook nog niet precies wát we wilden gaan doen, maar het zou een job zijn waarbij we klanten konden verder helpen, “ vertelt Ronald.

Aan wilskracht en doorzettingsvermogen ontbrak het geen van beiden. Toch beseften Nancy en Ronald dat ze qua commerciële basiskennis en vaardigheden nog een duwtje in de rug nodig hadden om die droomjob te vinden. Gemotiveerd gingen ze elk op zoek naar een opleiding die hen zou helpen hun eigen talenten in verkoop en klantvriendelijkheid naar boven te brengen.

Screenshot at okt. 12 08-44-11

Een commercieel Zwitsers zakmes

De CMB-opleiding legde Nancy en Ronald geen windeieren. Dankzij de marketingmodule leerden ze bijvoorbeeld een bedrijfsplan schrijven. Zo kregen ze niet alleen inzicht in hoe je een bedrijf moet beheren en uitbouwen, maar ook hoe je het kan financieren. Het was de tijdens de verkoopmodule dat uiteindelijk de klik er kwam om samen een toekomst uit bouwen waarin klantenbinding centraal staat.

Misschien lag de grootste waarde van de CMB-opleiding voor Nancy en Ronald niet eens in het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden. “De opleiding van The House of Change heeft onze ogen echt op alle vlakken doen opengaan. Je leert immers niet alleen immens veel bij, je leert vooral ook jezelf kennen, zowel je sterktes als je eigen valkuilen. Er zijn ook gerichte oefeningen om het karakter van anderen beter te begrijpen, wat uiteraard een grote troef is als je commercieel succesvol wil zijn.”

Kennis én zelfkennis

Via VDAB en Cevora schreven Nancy en Ronald zich in voor de commerciële opleiding CMB van The House of Change. “Het lot bracht ons samen in dezelfde leergroep en we spraken elkaar al snel aan. Door ideeën uit te wisselen en inspiratie te halen uit de opleiding, zagen we in dat onze droomjob wel eens dezelfde zou kunnen zijn,” aldus Nancy. En zo kreeg het spoor vorm om samen als zelfstandig duo iets uit te grond te stampen.

De CMB-opleiding is een intens voltijds leertraject van drie maanden. De opleiding brengt de deelnemers een brede commerciële kennis en specifieke vaardigheden bij. Zo’n commercieel Zwitsers zakmes was precies wat Nancy en Ronald zochten. Vlot leren werken met het Office-pakket van Microsoft, maar ook administratie verwerken stonden op het programma. Voorts kregen ze een uitgebreide basis mee om zelf een bedrijf op te starten, waaronder marketing, verkoop, boekhouding en financiële planning. Ook drie talen kwamen aan bod. Als kers op de taart ronden ze de opleiding af door zes weken stage te lopen in een bedrijf naar keuze.

Op eigen benen

Na de CMB-opleiding sloegen Nancy en Ronald de handen in elkaar. Niet veel later zag ‘t Apetijtje het levenslicht, een krantenwinkel op het Sint-Medardusplein in Wijtschate waar ook broodjes en andere voeding verkocht worden. Gedurende anderhalf jaar staken Nancy en Ronald volop hun energie in de zaak. Maar het ondernemersbloed bleef borrelen. Begin 2018 besloot het duo een bakkerij over te nemen in Mesen, ook om zelf hun brood te kunnen voorzien voor ’t Apetijtje.

 

Na acht maanden merkten Nancy en Ronald dat ze de twee zaken niet zelf konden blijven runnen. Ze focussen vandaag dan ook volop op de uitbouw van de bakkerij. Ondertussen hebben ze er al personeel aangeworven. Voor ’t Apetijtje vonden ze een nieuwe uitbater die de winkel met hetzelfde concept verderzet. Ondernemerschap ten voeten uit.

“De stap naar zelf ondernemen vergt een beetje lef, maar vooral ook een goede voorbereiding. De CMB-opleiding van The House of Change was voor ons de ideale opstap om het heft met vertrouwen in eigen handen te nemen,” besluiten Nancy en Ronald.