fbpx

THOC stoomt Scholengroep 11 klaar voor onderwijs van de toekomst

THOC stoomt Scholengroep 11 klaar voor onderwijs van de toekomst

De Vlaams-Brabantse Scholengroep 11 heeft een samenwerking afgesloten met The house of change (THOC) voor de begeleiding van een strategisch vernieuwingstraject. THOC begeleidt de groep intensief bij het uitwerken en uitrollen van een nieuwe visie, strategie en waarden binnen de organisatie. Het traject loopt tot 2019 en heeft als doel Scholengroep 11 – die ongeveer 10.000 leerlingen telt – klaar te stomen voor het onderwijs van de toekomst.

Eén centrale visie en strategie voor de toekomst

Scholengroep 11 is een organisatie met 1.500 personeelsleden in een 25-tal onderwijsinstellingen (basis- secundair en hoger) op maar liefst 44 locaties in 3 zeer diverse regio’s. Goed voor kwaliteitsvol onderwijs aan zowat 10.000 leerlingen. Elke instelling heeft zijn eigen cultuur, structuur, visie en werkwijze. Om de uitdagingen in de maatschappij en de organisatie beter aan te gaan, besloot de groep een grondige en noodzakelijke vernieuwing door te voeren. The house of change werd als partner uitgekozen om het volledige strategische traject te begeleiden.

“De wereld verandert razendsnel en dat legt een grote druk op ons onderwijssysteem,” aldus Kaat Vandensavel, algemeen directeur van Scholengroep 11. “Als scholengroep willen wij blijven groeien en ons tegelijk klaarmaken voor de toekomst. Sterker inzetten op autonomie van de mensen in het veld, verspreid en mensgericht leiderschap en een ontwikkelingsgerichte ondersteuning zijn enkele sleutels tot succes. En dat vanuit één sterke centrale visie en strategie binnen de groep. We vonden in the house of change een ervaren partner om die uitdaging aan te gaan.”

De uitdaging was Scholengroep 11 lag op verschillende vlakken. In de eerste plaats moeten alle instellingen binnen de organisatie achter een centrale visie geschaard worden. Daarbij moet rekening worden gehouden met de eigenheid van elke instelling. Tegelijk moest een manier gevonden worden om de visie en strategie ook efficiënt en doeltreffend over twee jaar tijd uit te rollen.

Directieleden worden veranderbegeleiders dankzij innovatieve leervormen

The house of change startte het traject op basis van zijn beproefde Silver©-methode. Die vernieuwende en flexibele aanpak leidt individuen, groepen en organisaties vlot door verandering in drie fases. De kracht zit hem in de juiste combinatie van een aantal leervormen in die verschillende fases. Zo wordt heel fijnmazig ingespeeld op de eigenheid van elk individu of instelling én op de globale doelstellingen. De leervormen zijn gestandaardiseerd, zodat elk verandertraject ook kostenefficiënt en gestructureerd wordt doorlopen.

Het project, dat de werktitel ‘van 11 naar één’ kreeg, verloopt in verschillende fasen tussen 2017 en 2019. De kick-off werd gegeven tijdens een tweedaagse in Landen en Aywaille met het algemene directiecomité, hun 40-koppig directieteam en de ondersteunende diensten. Vervolgens werd een integraal traject uitgerold, dat bestaat uit individuele coaching en begeleiding van het directieteam bij hun rol als veranderbegeleiders. Er wordt gebruik gemaakt van vernieuwende leervormen zoals Lego Serious Play, de AI-methode, principes van het Nieuwe Werken en innovatief organiseren.

“Het onderwijs is cruciaal voor de toekomst en toch is het typisch een sector waar verandering niet altijd makkelijk te realiseren is. Scholengroep 11 bewijst dat onderwijsinstellingen het heft in handen kunnen nemen om werk te maken van vernieuwing. De maatschappelijke impact van dit project is dan ook niet te onderschatten,” besluit Erika Wyckmans, managing partner van THOC.

Interesse in onze Silver©-methode ?

Neem deel aan onze 3 uur durende workshop en ontdek een vernieuwende methode die het rendement van leer- en changetrajecten exponentieel kan verhogen.